Despre maturitate

fb_img_1529588002282

Atunci cand vorbim despre maturitate, avem in vedere mai multe elemente care vizeaza personalitatea unui individ.

In primul rand, o persoana matura are o buna relatie cu sine insasi. Totodata nu se fereste sa primeasca critici, nu le evita si nu reactioneaza vehement impotriva lor, ci le accepta, le analizeaza si actioneaza pentru a schimba elemente care fac obiectul criticii.

Autoevaluarea corecta este un indicator al maturitatii. Incapacitatea de a accepta pareri diferite este un semn de imaturitate. O persoana matura isi accepta varsta.

O persoana matura detine controlul emotiilor sale. Accepta emotiile negative, nu le reprima, avand capacitatea de a le gestiona.

Maturitatea inseamna sa iti permiti sa simti furia, sa intelegi ce anume a generat-o si sa adopti un comportament adecvat acelei emotii. Solititudinea, capacitatea de a sta cu tine insuti, reprezinta un indicator al maturizarii. Frica de singuratate poate masca o imaturitate. Persoanele mature nu externalizeaza vina. Ele au responsabilitatea propriilor alegeri si isi asuma consecintele alegerilor facute.

Un om matur are stabilite principii etice si morale si actioneaza conform acestora.

Maturizarea nu este un proces usor, pentru ca aduce, pe langa libertate, o permanenta analiza , o anumita limitare si in acelasi timp, mult curaj.

Maturizarea este un proces care debuteaza in adolescenta  si se intinde de-a lungul anilor tineretii adulte. Nu se poate vorbii de o perioada fixa , ci ea difera de la individ la individ, in functie de aspectele personalitatii si de influenta mediului in care traieste.

 

 

Va multumesc,

Psiholog Borsi Maria                                                Sursa: Psychologies  Magazin

Reclame

Comunicare asertiva 

conversation-799448_1920-700x423      Ce  inseamna sa fii asertiv ?

Pentru o descriere ampla a comportamentului asertiv am putea spune ca este echidistant fata de cei doi poli de comunicare: agresiv si pasiv.

Asertivitatea este cea mai eficienta modalitate de solutionare a problemelor interpersonale. Comunicarea directa, deschisa si sincera permite receptionarea mesajelor fara blocaje si distorsiuni, ceea ce mentine si imbunatateste relatiile cu ceilalti. Capacitatea de a comunica in mod asertiv sentimentele, emotiile si gandurile fara a leza integritatea celorlati, reprezinta un mod eficient de comunicare.

Ca trasaturi caracteristice, asertivitatea este evidentiata prin:

  • refuzul cererilor- puterea de a spune nu;
  • solicitarea favorurilor si formularea de cereri;
  • exprimarea sentimentelor pozitive si negative;
  • initierea, continuarea si incheierea de noi conversatii.

Comportamentul asertiv este intarit si de o serie de elemente non-verbale:

  • contactul vizual;
  • tonul vocii;
  • mimica.
  • De foarte multe ori limbajul verbal folosit este agresiv si impunator, iar un artificiu al vocabularului ne poate imbunatati comunicarea. Expresii de genul „eu cred ca…/ as dori sa fac acest lucru…/ te deranjeaza daca…?” pot reprezenta fraze magice in viata de cuplu sau in relatiile cu colegii  si copii , etc.
  • Expresiile verbale ale limbajului asertiv pot fi insotite de semnale nonverbale care ne ajuta sa transmitem mai usor mesajul. Expresiile faciale relaxate si deschise, contactul vizual, pozitia corpului relaxata, o voce calma si sigura, insotite de un zambet atunci cand este necesar, pot reprezenta succesul unei comunicari.
  • Comunicarea si comportamentul asertiv cresc stima de sine, aduc respect pentru ceilati si din partea celorlati.

Ce poti face pentru a a avea un comportament si o comunicare asertiva?

Exprima-te clar si concis,  evita sa fii sarcastic,  evita sa faci generalizari,  evita sa folosesti etichete, evita comportamentul agresiv,  evita reactiile impulsive, evita monopolizarea discutiei, evita sa faci presupuneri;

Constientizeaza ce tip de comunicare folosesti (agresiv, asertiv, pasiv sau agresiv-pasiv). Comunicarea eficienta este cea care se bazeaza pe ascultarea atenta, empatica, necritica, eliberata de propriile judecati si opinii, care surprinde nevoile celuilalt, asteptarile lui de la tine,  ca partener de dialog.

Tehnici de comunicare asertiva :

Spune ;  “Eu vreau”, “Eu am nevoie”,  ”Eu mă simt” ( când transmiţi mesaje altor persoane).

Exemplu:  ”Eu am nevoie de timp mai mult  pentru mine si nevoile mele…..”.

 

Va multumesc, 

psiholog  Maria Borsi

Stima De Sine

Imaginea de sine este modul în care ne percepem propriile noastre caracteristici fizice, emotionale, cognitive, sociale și spirituale, care ne conturează si ne întăresc dimensiunile eului.

În funcție de percepția personală asupra noastră, precum și a lumii înconjurătoare, la un moment dat al dezvoltării noastre, ne creăm o imagine de sine despre cum ne-am dori să fim și ceea ce putem deveni in viața.

O persoană cu stimă de sine scăzută trebuie abordată cu empatie și căldură , trebuie să i se acorde încredere sporită și, mai ales, trebuie să i se evidențieze reușitele pe care le-a avut în viața.

O stimă de sine bună, sănătoasă, pozitivă se bazează pe percepția pozitivă despre propriile noastre comportamente. De acea este important să ne cunoaștem și să ne acceptăm nevoile, dorințele și limitele pentru ca acțiunile noastre să fie posibile și realizabile si să ne pună în valoare corect.

Pentru a exista un echilibru intre imaginea de sine și stimă de sine, foarte importantă este cunoașterea de sine, care presupune conștientizarea propriei persoane. La fel de importantă este și acceptarea de sine. Cele două sunt variabile importante, care asigură persoanei o bună sănătate mentală si emoțională și totodată, o imagine de sine corectă.

Vă mulțumesc,

Psiholog Maria Borsi

Sursa;Psychologies Magazine

Secretul longevitatii-Iertarea?

                                   

053d0c98-47b7-4af5-9df3-173c878592f0_1497944332771227f836fdb63dc

 ’’Sa fi dezamagit de cineva drag, sa ti se faca o nedreptate, toate acestea, nasc furie, frustrare, dezamagire, ajungand sa porti pica sau sa-ti doresti razbunarea,,

 

Tornada aceasta de emotii negative poate dura si ani, iar in toata manifestarea ei      fericirea, pacea interioara, starea de bine pur si simplu nu mai au loc.

Sa-i ierti pe cei care ti-au gresit, nu inseamna  ca le faci lor o favoare, ci tie un bine, eliberandu-te de povara negativitatii.

Iertarea aduce cu sine o mult mai buna sanatate fizica, psihica, mai putin stres, un fizic mai puternic si, se pare, chiar o viata mai lunga.

 

 

 

Va multumesc,

Psiholog Borsi Maria                                                Sursa: Psychologies  Magazin

Ce invatam odata cu inaintarea in varsta?

                                Test-Află-ce-carte-ți-se-potrivește-e1494266642144

                                                    ’’Varsta m-a invatat sa nu pierd timpul’’

’’Am invatat ,odata cu anii, ca e mai confortabil sa-i pui pe ceilalti mai presus de tine, este o forma de generozitate’’

Un alt principiu desprins odata cu anii este ca, trebuie sa te intrebi ce ai tu de oferit mai intai, apoi ce poti primi de la ceilalti.

’’Am invatat ca varsta este doar un numar’’

’’Stiu ca nu se moare dintr-o dragoste nefericita’’

’’Am invatat ca, intr-adevar,  timpul nu asteapta pe nimeni’’

’’Am invatat sa ma bucur mai mult de ceea ce am in jur’’

Sa iti permiti sa recunosti , ca esti aceasi persoana , cu ceva mai multa experienta de viata.

Restul, comportamentul, conduita, reactiile, sunt ceea ce societatea asteapta de la noi si nu tu de la tine.

’’Am invatat sa selectez oamenii , sa nu-i pastrez pe cei toxici in preajma mea . Am invatat ca trebuie sa ma inconjor de oameni pozitivi si veseli. Ca veselia e contagioasa si ma va stimula si pe mine’’

’’Am invatat ca meseria, profesia si ceea ce stii sa faci trebuie sa fie pe primul loc in viata oricui, ca e barbat  sau femeie, este ceea ce nu ti se poate lua’’

’’Schimbarile trebuie facute atunci cand simti ca stagnezi!’’

 

Sursa: Psychologies Magazine

Va multumesc, Psiholog Maria Borsi

Despre Cuplu…Dileme

Test-Știi-să-ieși-dintr-o-relație-toxică-e1488012264660

Ce e tradarea si cand incepe Adulterul?

”Adulterul incepe cu primul secret. Secretele schimba oamenii si, fara sa isi dea seama, nu mai sunt capabili sa isi iubeasca partenerul. Adevaratul efect al unei tradari este ca persoana care tine secretele, incepe sa construiasca un zid in jurul sau si, implicit, intre el si partenerul de cuplu.
Cand suntem nefericiti in relatie si incepem sa facem o conversatie absolut nevinovata despre noi si partenerul nostru, nu realizam ca tocmai ce am deschis ”fereastra casei noastre”catre o posibila aventura.
Momentul zero al adulterului este momentul in care incepem sa comparam, in mintea noastra, partenerul sau partenera cu o alta persoana si ne punem intrebari de genul ”oare cum ar fi daca ?”
Conform renumitului cercetator al cuplului John Gottman, angajamentul si increderea sunt peretii de rezistenta a unei relatii…………,,

Nadia Gorduza
Fondator Id Therapy Bespoke Treatment Center. Medic si
Psihoterapeut specializat in
terapia de cuplu.

 

Va multumesc,

Psiholog Maria Borsi

Cum ne alegem prietenii ?

J-oublie-tout-le-temps-les-prenoms_imagePanoramique647_286   

 Zicala ,, spune-mi cu cine te –nsotesti, ca sa-ti spun cine esti’’ este, in general, adevarata.

Parintii influenteaza aproape tot in viata copiilor, inclusiv alegerea prieteniilor. Daca parintii au avut o atitudine intelegatoare,  proactiva in mediul social, copii invata sa se comporte asemanator in propriile relatii sociale. Daca parintii au avut un comportament precaut, rezervat in mediul social, probabil ca si copiii vor adopta aceasi atitudine in viitor.

In functie de dinamica propriei familii, vom alege oameni care sa aibe o atitudine protectoare ori, dimpotriva , o atitudine supusa, compensand incapacitatea noastra de a decide in mediul familial prin alegerea unor prietenii pe care sa-i putem domina.

Prietenii sunt foarte importanti indiferent de varsta pe care o avem, dar mai ales in adolescenta. Asa cum toate relatiile din viata noastra ne influenteaza, nu fac exceptie nici relatiile de prietenie. Ne referim la un anumit tip de limbaj, un anumit accent, doar pentru ca prietenii, ori colegii, oamenii langa care petrecem foarte mult timp il folosec, evident ne va impulsiona si grupul de prieteni cu aspiratii si ambitii, in modul de a aborda viata.

Alegerea prieteniilor se face si in functie de personalitatea fiecarei persoane. Un introvertit (timid) se conecteaza mai greu la persoanele din jurul sau, increderea este mai greu de castigat si de acea va avea un numar mai redus de prieteni, pe cand o persoana extroverta este mult mai sociabila, uneori mai,,credula’’decat un introvert precaut.  Unii oameni vor sa se inteleaga bine cu toata lumea, vor sa placa tuturor si cauta sa se imprieteneasca cu  toti cei care-i  inconjoara, ne hranim ego-ul cu fiecare apreciere verbala sau non-verbala. La aceste persoane structura de personalitate este in cele mai multe cazuri, histrionica (nevoia de a fi in centrul atentiei).

Prieteniile se formeaza in diverse situatii; exista situatia cand doi oameni se imprietenesc imediat si atunci vorbim despre o chimie intre ei, o senzatie de relaxare. Pot vorbii cu usurinta despre orice si descopera in timp ca au multe lucruri in comun. Unele prietenii se formeaza intr-un anumit aspect situational (aventura, munte, petrecere). Altele au la baza un eveniment emotional important, cum ar fii; o nunta, un divort. Alta situatie este cand mamele se imprietenesc la locul de joaca al copiilor ori pe retele de socializare.

Totusi prieteniile solide , care trec prin proba timpului, sunt cele care se consolideaza pas cu pas, cand persoanele implicate au viziuni comune  despre viata. De cele mai multe ori , ne apropiem de persoane asemanatoare noua. Subconstientul detecteaza acelasi tipar si cauta sa-l perpetueze  pentru ca-i este cunoscut. Totodata exista si oameni pe care-i displacem la prima vedere si nu le vom da ,,o sansa’’ niciodata. Prietenia adevarata este acea relatie stabila cu o alta persoana sau cu un grup de persoane in care exista valori comune, ajutor reciproc, incredere si iubire.

Cunostiintele sunt oamenii cu care petrecem timpul din motive situationale (colegi de serviciu, scoala, excursii, conferinte,  etc), cand exista interese comune pentru o scurta perioada de timp.

 

Va multumesc,

Psiholog  Borsi Maria                                                                     Sursa: Psychologies  Magazin

Depresia de sezon

 

Phobie-scolaire-quand-l-ecole-fait-peur_imagePanoramique647_286

Odata cu inceperea sezonului rece, corpul are nevoie de mai multe calorii pentru a se regla termic si a-si mentine temperatura optima de functionare. Asta nu inseamna  neaparat sa mancam mai multa carne, ci mai multe calorii.

Evident nu toti dintre noi vor simtii la fel schimbarea anotimpului. ”Anotimpurile nu le putem schimba, dar ne putem pregati pentru venirea acelora care stim ca ne influenteaza negativ dispozitia,, spune psihologul Dan Ivanescu. Realitatea este ca un anotimp rece, in sine, contribuie la un context nefavorabil, fiind sumbru si atragand disconfortul psihic.

Exista si alti factori implicati in declansarea acestei depresii, cum ar fi relatiile la nivel personal (cu prieteni/iubiti/parinti/sot/sotie/etc.) cat si realizarile profesionale, care pot contribuii la mentinerea depresiei sau la declansarea ei. Pentru unele persoane , aceasta depresie  apare in mod regulat in anumite  sezoane, dar nu inseamana ca asa este normal sa fie sau ca nu se poate depasii aceasta stare.

Depresia de iarna este intens studiata, dar in mare parte ramane un mister. Simptomele sunt aceleasi ca la orice forma de depresie. Cele mai simple simptome de observat sunt, scaderea poftei de mancare, a numarului de ore dormite cat si calitatea somnului , scaderea randamentului  in activitatile curente.

Este indicat sa vorbim despre starile pe care le avem si sa auzim o perspectiva noua de la o persoana care nu face parte din contextul de viata  care a contribuit la starea in care ne aflam. Este indicat de asemenea sa iesim mai mult din casa,  sa petrecem timp cu persoane apropiate. In egala masura este indicat sa facem mai mult sport.  Daca starile sunt de durata  si intense ,  trebuie sa apelam la un specialist.  Uneori pe langa consiliere psihologica , se poate sa fie nevoie  si de tratament medicamentos pentru o perioada si atunci se va apela si la un medic psihiatru.

  Autor, Iulia Barca Psychologies Magazine

 Va multumesc,

 Psiholog Maria Borsi

Viata dupa 50 ani

shutterstock_149502227

Oricat ne-am dori, nu putem opri schimbarea, inaintarea in varsta, modificarea ritmului de viata cu care ne-am obisnuit. Nepregatiti ne putem confrunta cu sentimente de insingurare, de abandon, de inutilitate, care atrag dupa sine tristeti si nelinisti. Nu putem schimba cursul vietii, dar putem investii pe parcursul ei in propria persoana, suficient, incat mereu sa avem preocupari, activitati si interese care sa ne mentina activi.

Multi dintre noi traiesc chinuit inaintarea in varsta. Nu suntem pregatiti, parca timpul a trecut prea repede, ne simtim aceasi persoana care eram la douazeci de  ani intr-un corp pe care nu il mai recunoastem prea mult.

Varsta de 50 ani fiind esentialmente este o perioada de tranzitie, persoana poate simti anxietate la apropierea pensionarii, stari depresive asociate cu senzatiile de declin energetic si cu pierderile prin care trece o persoana in aceasta perioada(moartea parintiilor, plecarea copiilor de acasa).

Barbatii si femeile simt diferit  acest prag al varstei de 50 de ani. Schimbarile care se petrec sunt in primul rand de ordin fizic si hormonal. Comparativ cu femeile , ei sunt, in general, mai orientati catre interior si au tendinta sa-si gaseasca singuri resursele pentru rezolvarea problemelor. Timpul poate fi folosit in favoarea noastra, iar anumite placeri si preocupari se pot dezvolta.

,,Este esential pentru sanatatea mentala si fizica sa ne pastrammereu o viata activa. Relatiile sociale ne ajuta sa ne adaptam mai bine  schimbarilor care survin pe parcursul dezvoltarii noastre si sunt un ingredient esential pentru calitatea vietii si actualizarea potentialului nostru. Socializarea, schimbul de idei, petrecerea timpului liber alaturi de persoane care ne sunt dragi, sunt activitati care ne asigura integrarea sociala si mai tarziu in viata.’’

Statutul mariatal are un impact important. Desigur tranzitia catre aceatsa varsta este si asa dificila si fara a mai fi insotita de un divort, dar acest lucru se poate intampla. In cazul in care singuratatea este asumata, poate fi controlata si in contionuare in acelasi mod.

Autor, Iulia Barca / Psychologic Magazine

Va multumesc,

Psiholog Maria Borsi

Terapia cognitiv-comportamentala

sri-angajeaza-medici-i-psiholog-325343-1Terapiile Cognitiv -comportamentale (TCC), fac parte din „terapiile scurte“. Terapia cognitiv-comportamentala nu este interesata de istoria pacientului si nici de copilaria lui. TCC se concentreaza mai curand asupra rezolvarii eficiente a unor probleme precise.

Terapia cognitiv-comportamentala este o forma de psihoterapie care se centreaza pe schimbarea gandurilor disfunctionale, a emotiilor si comportamentelor. Aceasta forma de terapie sustine ca actiunile, comportamentele si emotiile oamenilor sunt determinate de modul lor de a gandi si de a interpreta evenimentele din jur.

Orientarea cognitivista se bazeaza pe principiul conform caruia gandurile si atitudinile noastre influenteaza dispozitia persoanei si nu evenimentele exterioare.

Terapia cognitiv-comportamentala se bazeaza pe faptul stintiific ca,gandurile noastre provoaca sentimentele si comportamentele noastre si nu elementele externe, cum ar fi oamenii, situatiile si evenimentele.

Beneficiul acestui fapt este ca putem sa ne schimbam modul in care gandim pentru a simti sau actiona mai bine, chiar daca situatia nu  s-a schimbat.

Unele forme de terapie considera ca motivul principal pentru care oamenii reusesc in terapie este relatia pozitiva intre terapeut si client.

Rolul terapeutului este de a asculta, invata , incuraja, iar pe de alta parte, rolul clientului este sa vorbeasca, sa invete si sa implementeze ceea ce a invatat.

Terapia cognitiv-comportamentala este structurata si directiva.Terapia-comportamental utilizeaza tehnici de relaxare pentru a diminua progresiv temerile, fobiile si obsesiile, si pentru a-i reda subiectului o viata normala.